Contemporary Relevance Of Ayurveda In Complete Healthcare System

Contemporary Relevance Of Ayurveda In Complete Healthcare System | Ayurvedic Point©, Milano

International Journal of Research in Ayurveda and Pharmacy

Authors: Dornala Sathyanarayana (Senior Ayurvedic Specialist, New Delhi, India), J.Snehalatha (Ayurvedic Specialist in Mother and Child care, New Delhi, India)
Received on: 05/01/2011 Revised on: 08/02/2011 Accepted on: 27/02/2011

bandiera UK 273x273Abstract

// Sarve bhavantu sukhinah, sarve santu niramayah || Sarve bhadrani pashyantu, ma kashchid dukhbhagbhavet ||
Let all be happy, let all be healthy. Let all see a good life and may no one ever be exposed to sorrow.

In 1974, WHO recognized the potential and scope of traditional medicines and made the Alma Ata declaration accepting traditional medicines as an important tool to achieve health for all by 2000 AD and requested member-countries to improve the service and availability of traditional systems of medicine. 

Since then the discussion on importance and integration of these traditional systems of medicines along with conventional medicine has improved worldwide even in India also. India is a unique, democratic nation with a multi-population, divergent lifestyles and pluralistic healthcare systems. 

Such diversity offers an immense scope to observe and document the effects of Ayurvedic drugs, medicinal plants, dietary habits and non-drug healing modalities. Ayurveda is the ultimate art of holistic medicine where individual ingredient in a formulation is as important as the timing of its administration. An experienced Ayurvedic physician should give these global holistic treatments while closely watching vikruthi. It takes long years of practice gathering clinical acumen to really harness the science and art of Ayurveda unlike modern medicine which is more and more based on technology, labs and procedures. Instead of conceiving the body as solid and bounded (as in biomedicine), Ayurveda conceives the body as fluid and penetrable, engaged in continuous interchange with the social and natural environment. 

It is a living tradition which has provided (and still providing) healing and physical relief to millions of people across the ages. It is based on unique and specific nature of philosophical explanations and reasoning, the predominant one of which is a theory & Tri-dos.

This theory does not need either organ localization of disease or any precise anatomical knowledge, when compared with modern medicine. Nor does it need any physiological explanation consistent with modern medicine and anatomical knowledge. In its own way, a theory explains disease, causation, Tridos assuming human body (microcosm) to be in harmony with the universe (macrocosm). There is need and urgency for an intellectual debate in an environment of positive thinking, openness to understand diverse knowledge systems and felt need to look for better option to fill the gaps of conventional medicine and above all the importance of taking healthcare to the cross section of the community which is affordable and effective.


bandiera italiana 273x273Importanza Contemporanea Dell'Āyurveda Nel Sistema Sanitario Complessivo - Abstract

// Sarve bhavantu sukhinah, sarve santu niramayah // Sarve bhadrani pashyantu, ma kashchid dukhbhagbhavet ||
Che tutti siano felici, che tutti siano in salute. Che tutti abbiano una buona vita e nessuno possa mai essere esposto al dolore.

Nel 1974, l’Organizzazione Mondiale della Sanità ha riconosciuto il potenziale e lo scopo delle medicine tradizionali ed ha emesso la dichiarazione di Alma Ata in cui si accettano le medicine tradizionali come uno strumento importante per raggiungere la salute per tutti per l’anno 2000, e ha richiesto agli stati membri di migliorare il servizio e la disponibilità dei sistemi tradizionali di medicina. 

Da allora la discussione sull’importanza e l’integrazione di questi sistemi tradizionali di medicine con la medicina convenzionale moderna si è evoluta in tutto il mondo compresa l’India. L’India è una nazione unica, democratica con una popolazione multiforme, diversi stili di vita e sistemi sanitari pluralistici. Una tale diversità offre un’occasione immensa e unica di osservare e documentare gli effetti dei farmaci Ayurvedici, delle piante medicinali, delle abitudini alimentari e delle procedure non medicali di cura. 

L’Āyurveda è l’arte medica olistica per definizione dove i singoli ingredienti di una formulazione farmacologica sono importanti tanto quanto l’ora di somministrazione. Un medico ayurvedico esperto somministra questi trattamenti olistici in stretta relazione con l’osservazione della vikruthi. Ci vogliono lunghi anni di pratica clinica per applicare con maestria la scienza e l’arte dell’Āyurveda a differenza della medicina moderna che è più basata sulla tecnologia, esami di laboratorio e protocolli. Invece di concepire il corpo come solido e compatto (come nella moderna biomedicina), l’Āyurveda considera il corpo come fluido e penetrabile, continuamente impegnato in uno scambio continuo con l’ambiente naturale e sociale. 

È una tradizione vivente che ha fornito (e fornisce tuttora) cura e sollievo fisico a milioni di persone di tutte le età. Essa è basata su una visone filosofica e logica unica e specifica, in cui predominante è la teoria del Tridosha.

Questa teoria non ha bisogno di una localizzazione organica delle malattie, o di spiegazioni fisiologiche confrontabili con la medicina e anatomia moderne. La teoria del Tridosha spiega le malattie e loro cause assumendo che il corpo umano (microcosmo) sia in armonia con l’universo (macrocosmo). C’è l’urgenza e il bisogno di un dibattito intellettuale da effettuarsi in un ambiente di pensiero positivo, aperto alla comprensione di diversi sistemi di conoscenza, per colmare i vuoti della medicina convenzionale e soprattutto per rendere disponibile alla comunità soluzioni efficaci ed ecnomiche da implementare nei sistemi sanitari.


 

L'immagine è tratta dal sito del National Museum of Asian Art

 


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Author: ayurvedicpoint